W poniedziałek 19 września 2016 ruszyła ogólnopolska kampania edukacyjna „Wyjdź z kolejki. Rozważ zabieg odpłatny”, której celem jest upowszechnianie wiedzy na temat zaćmy, w tym w szczególności jej przyczyn, objawów, sposobów leczenia, procedur związanych z dostępem do świadczeń zdrowotnych i miejsc ich wykonywania oraz propagowanie profilaktyki. W ramach kampanii funkcjonuje platforma edukacyjna na stronie internetowej: www.wyjdzzkolejki.pl. Uruchomiona została infolinia (22) 460 80 88, za pośrednictwem której przekazywane są treści edukacyjne i informacyjne dotyczące zaćmy, a także sposobów jej skutecznego leczenia.
Zaćma określana jest „cichą złodziejką wzroku”, gdyż w początkowej fazie przebiega bezobjawowo. Osoby z zaćmą o chorobie dowiadują się zazwyczaj podczas standardowej wizyty u okulisty w celu uzyskania recepty na mocniejsze okulary. Utrata wzroku następuje stopniowo, a w niektórych przypadkach może doprowadzić do prawie całkowitej utraty widzenia. Wraz z postępem choroby, osoby z zaćmą muszą rezygnować z różnych aktywności, mają trudności z codziennym funkcjonowaniem, stają się niesamodzielne i uzależnione od pomocy innych.
Jedyną możliwością leczenia zaćmy jest zabieg chirurgiczny, podczas którego naturalną, zmętniałą soczewkę zastępuje się nową, sztuczną. Większość pacjentów, po przeprowadzeniu standardowego zabiegu wszczepienia soczewki wewnątrzgałkowej, odzyskuje dobre i ostre widzenie.
Rocznie w Polsce do zabiegu kwalifikuje się ok. 300 tys. nowych przypadków. Szacuje się, że do 2020 roku liczba ta wzrośnie do 325 tysięcy. Operacja zaćmy jest zabiegiem refundowanym przez Narodowy Fundusz Zdrowia, jednak obowiązuje kolejka oczekiwania, średnio 18,5 miesiąca. Czas oczekiwania różni się w zależności od ośrodka i regionu. Szacuje się, że obecnie czeka w kolejce ok. 540 tys. osób. W przypadku zabiegu refundowanego pacjent nie ma możliwości wyboru soczewki.
Alternatywą jest zabieg płatny, który można wykonać niemalże „od ręki” w klinikach na terenie całego kraju. Według szacunków, na zabieg taki rocznie decyduje się ok. 15-17 tys. osób, które nie chcą tracić wzroku czekając na swoją kolejkę w ramach zabiegu refundowanego. Szybszy zabieg pozwala uchronić się przed postępującą utratą widzenia. Decydując się na zabieg płatny, można niemal z dnia na dzień „wyjść z kolejki” i w krótkim czasie odzyskać wzrok taki, jak przed pojawieniem się choroby. W przypadku zabiegu płatnego pacjent ma także możliwość wyboru wśród soczewek wewnątrzgałkowych najwyższej jakości, także takich, przy pomocy których można skorygować inne wady wzroku.
Ogólnopolska kampania edukacyjna „Wyjdź z kolejki. Rozważ zabieg odpłatny” ma na celu poinformowanie pacjentów o tych możliwościach, ich plusach i minusach oraz pomoc w znalezieniu informacji dotyczącej miejsc, w których można odpłatnie i w krótkim czasie wykonać zabieg usunięcia zaćmy.
Organizatorem programu edukacyjnego: „Wyjdź z kolejki” jest spółka działająca pod nazwą MSLGROUP. Patronem merytorycznym kampanii informacyjno-edukacyjnej jest firma Alcon.
dostarczył infoWire.pl
Link do strony artykułu: https://cafe.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/19-wrzesnia-ruszyla-kampania-edukacyjna-wyjdz-z-kolejki-rozwaz-zabieg-odplatny